Anonymné listy čitateľov, ktoré nám chodia na mail DAV DVA sú mimoriadne užitočné. Posledný z nich dokonca pomohol dobrej veci, teda do istej miery aj napomohol vyriešiť jeden veľký problém v slovenskej kultúre. Najnovší list sa týka situácii na slovenských železniciach. Napriek tomu, že DAV DVA je médium, ktoré nie je protivládne, našim úsilím je slovenskú spoločnosť zlepšovať. A oprávnená kritika reálneho stavu je to, čo nás inšpiruje v kontexte pôvodného DAVu. Aj preto zverejňujeme tento list a upozorňujeme na tieto problémy ministra dopravy Jozefa Ráža ako aj riaditeľa ZSSK Martina Bahurinského.
Heslo DAV DVA: OD ĽUDÍ PRE ĽUDÍ, ktoré vzniklo v časoch začiatkov DAV DVA opätovne plní svoju funkciu. Čítajte celý článok na DAV DVA
DIGITALIZÁCIA PROTI ĽUĎOM, DIGITALIZÁCIA PROTI PRÁVAM CESTUJÚCICH: AGRESIA A VÝSMECH PRE CESTUJÚCICH BEZ APLIKÁCIE
Vážení predstavitelia Železničnej spoločnosti Slovensko, ďalej ZSSK,
už dlhší čas som rozhorčený z toho, čo sa deje na slovenských železniciach. Začnem od konca.
Bývam v malej obci na juhu Slovenska, kde dlhodobo nefunguje pokladňa na nákup cestovných lístkov. Celá naša rodina sú železničiari, volili sme SMER-SSD, pretože sme zažili neoliberalizáciu železníc. Pamätáme si privatizácie, nezmyselné rozdelenie železníc a rušenie železničných spojov na regionálnych tratiach za Dzurindu, Mikloša a Prokopoviča… vtedy prišli o prácu aj rodinní príslušníci.
O to viac ma trápi, a aj rodinu pracujúcu na železnici, aký je aktuálny stav na železniciach. Nebudem kritizovať meškanie vlakov, pokazenú klímu, nedostatok zamestnancov, chýbajúce reštauráky a pod. veci, ktoré tu boli aj za Matoviča a Hegera.
Ako priaznivec vlády SR som mimoriadne rozhorčený z toho, ako sa ZSSK správa k svojim cestujúcim, a mám na to niekoľko dôvodov.
Tento verejný list, ktorý publikujem pre DAV DVA je určený vedeniu železníc, ktoré sa správa ako proti-vládna bunka, pretože… prepáčte za expresíven výrazy, ale inak sa už nedá… ale nasrať takto a toľko ľudí, takto ich buzerovať, môže mať jediný výsledok – oslabenie vlády a spoločenské nepokoje. Domnievam sa preto, že súčasné vedenie železníc sa správa ako opoziční aktivisti resp. niekto, kto zámerne deštruuje železničnú dopravu. Mám na to niekoľko dokázateľných a racionálnych argumentov.
DIGITALIZÁCIA PROTI ĽUĎOM
Ak davisti majú byť kladivom, ktorého sa majú mocipáni báť, tak tento list bude utkaný z hnevu všetkých vytočených cestujúcich, ktorým digitalizácia znepríjemnila život. Pamätáme sa na časy Hegera a Matoviča, keď ľudí, ktorí sa odmietali zaočkovať vydierali platením covid testov od 15 cez 20€ aby mohli vôbec ísť do vlaku či vycestovať. V čom je toto iné?ň
Podobné sprosté vydieranie je podmieňovanie cestovania inštalovaním mobilných aplikácií. Občan Slovenskej republiky totiž nie je povinný mať telefón, má právo platiť v hotovosti, má právo nemať internet v telefóne, nie je povinný mať telefón spojený s bankovým účtom či sťahovaním peňazí zo sumy určenej pre telefonické služby. Toto je len jeho dobrá vôľa, nie povinnosť. Ak je digitalizácia používaná prakticky na vydieranie, nie je zvýhodňovaním, naopak, znepríjemňuje ľuďom život, ide o vyslovene zlomyselné opatrenie ZSSK.
NEMÁŠ APLIKÁCIU A SI Z DEDINY, KDE SA NEPREDÁVAJÚ LÍSTKY? MÁŠ SMOLU, PLAŤ POKUTY
Ako som už spomínal, bývam v malej juhoslovenskej dedine. Na stanici dlhodobo nefunguje predaj cestovných lístkov. Roky si preto kupujem lístok do hlavného mesta vo vlaku. No tentokrát mi sprievodca napálil pokutu 3€, lebo som si nekúpil lístok na stanici. ??? Takže je moja vina, že ZSSK neposkytuje predaj lístkov v tejto stanici už celé roky? Vtedy to bolo poriadku, a teraz mám platiť 3€, lebo nemám nejakú idiotskú aplikáciu? A čo dôchodci, ktorí nevedia robiť s modernými telefónmi? To bola prvá mimoriadne negatívna skúsenosť, ale pokračujeme ďalej.
ZO SENICE ZA POKUTU, DO MESTA 30 MINÚT ALEBO Z MESTA ZA 30 EUR?
Keď už sme na DAVe, hodí sa zážitok spojený s Novomeského Senicou. Cestovali sme s kamarátmi zo Senice, ešte pred zavedením digitalizácie. V Senici sa nedal kúpiť lístok, tak sme si povedali, kúpime vo vlaku. Prišiel sprievodca, slušne sme sa spýtali na zakúpenie lístka, a ten sa nám následne vyhrážal pokutou a správal sa k nám ako ku kriminálnikom, pretože sme neboli oboznámení s tým, ako si teda kúpiť lístok. Vraj si to treba kúpiť pred nastúpením do vlaku podobne nezmyselne ako v bratislavskej MHD a cez SMS. Kamarát sa vytočil a vysvetlil mu, mimochodom právnik, že on ako občan SR nie je povinný mať telefón, internet v telefóne či aplikácie, ktoré mu sťahujú peniaze z rozpočtu na mobilné služby. Zdôvodnil to tým, že mu raz telefón sám od seba stiahol 20€, čo musel následne reklamovať u mobilného operátora, ktorý mu dal za pravdu a 20€ mu vrátil. Odvtedy odmieta používať nielen internet banking v telefóne, ale akékoľvek aplikácie, ktoré by mali prístup k jeho peniazom cez mobilný telefón. So sprievodcom sme sa poriadne pohádali, a následne vystúpili na nejakej zastávke uprostred pola a mrzli tam, nakoľko bola jeseň. Počkali sme na ďalší vlak a poučení situáciou nám kúpil tretí kamoš cestovné lístky cez SMS. Vedeli sme, že je pravda na našej strane, ale nechceli sme sa už doťahovať. Na počudovanie, ďalší sprievodca, ktorému sme rozprávali náš príbeh bol rozumný človek, dal nám za pravdu a povedal, že nie sme jediní, komu sa to stalo. Povedal, že by sa nám určite nevyhrážal pokutou a nesprával sa k nám ako jeho kolega.
NEČAKANIE PRÍPOJOV
Tretí zážitok sa týka nečakania prípojov. Na meškanie vlakov, či občasné nepočkanie som si zvykol. Ale kedysi tomu bolo vždy tak, že menej dôležitý vlak vždy čakal ten dôležitejší. Napr. EUROCITY z Bratislavy do Nových Zámkov (smer Budapešť) vždy čakal osobáčik na Nitru či na Zlaté Moravce alebo na Levice. No, ani to už tak nie je. Sú desiatky, možno stovky cestujúcich, ktorých vlak nechá na stanici a odíde im doslova pred nosom. Najbližší ide o dve hodiny, a tak majú jedinú možnosť počkať si dve hodinky na stanici. Ideálne keď je tropické teplo, to špeciálne poteší. O tom, že niekto môže mať aj niečo naplánované ani nehovorím. Zlé jazyky hovoria, že výpravca sa vraj zabarikádoval pred sťažnosťami cestujúcich. A každého, kto sa sťažuje majú s prepáčením u prdele.
KEĎ IBA SKOLABUJE SYSTÉM, PLATÍTE AJ TAK
Pred nedávnom som bol svedkom toho, že ZSSK skolaboval systém s online nákupov lístkov. Kolega túto aplikáciu má a dopadol presne tak isto ako ja, ktorý ju nemá. Bol potrestaný rovnako, musel platiť rovnakú prirážku. Predavačka lístkov na to povedala, že ona s tým nevie nič urobiť, že nefunguje systém. Vraj sa máme sťažovať dodatočne, a potom nám to preplatia. Nuž, systém skutočne nefunguje. Za nami stáli rady poriadne nasraných ľudí. Toto určite vláde pomôže, však? Ledaže by ste to robili fakt naschvál? V prospech koho? REGIOJETU či Leo EXPRESU? Alebo proti vláde ako takej?
RUŠENIE IC A ZAVEDENIE POVINNÝCH MIESTENKOVÝCH VLAKOV
Na tento problém sa istého času sťažoval aj docent Eduard Chmelár, ktorého texty zverejňujú aj na DAV DVA, ktorého doslova vykopli zo sedadla len pre jednu zastávku z povinne miestenkového vozňa. A správali sa k nemu ako k idiotovi, hoc argumentoval, že ide iba jednu zastávku. Mne sa stalo niečo podobné. Som rovnako ako Chmelár fanúšik vlakov a verejnej dopravy. Je ekologickejšia, zmysluplnejšia atď., ale ak to pôjde takto ďalej, tak budú ľudia asi vytočení rozkopávať stanice a vlaky. Po zrušení IC vlakov urobili „geniálny ťah“ v podobne zavedenia povinných miestenkových vozňov, dokonca po poslednej skúsenosti už viem aj o úplne povinne miestenkových vlakov. Do takého som si na nešťastie sadol. Na rozkopanej žilinskej stanice som sa to dozvedel počas prestupovanie. Lístok by som si nemal šancu kúpiť, keby som aj chcel, nakoľko už vlak prichádzal k perónu a stanica bola rozkopaná, takže by som zrejme musel preletieť celý areál aby som stihol aj vlak, aj kúpiť miestenku. To je však možné iba v magickom realizme. Tak som si sadol do reštauráku… môžete hádať čo nasledovalo?
POKUTA DVE EURÁ A DODATOK ŠTYRI EURÁ
Vlak z Martina do Bratislavy stojí normálne 10€ a 70 centov. Keďže v Martine večer nepredávajú lístky, a ja nemám spomínanú blbú aplikáciu, musel som zaplatiť vo vlaku namiesto 10.70 rovných 13.70. To však nebolo všetko. Sprievodca ma totiž neinformoval o tom, že vlak, na ktorý mi kúpil lístok je povinne miestenkový. A ja nie som povinný túto informáciu mať. On totiž musel dobre vedieť, na aký spoj mi vydáva lístok.
Navyše, očakával by som ohľaduplnosť aj preto, že je celá žilinská stanica aktuálne rozkopaná a chaotická. Ale márne.
Nastúpil som teda do vlaku s tým, že som si povedal, snáď povinné miestenky nebudú nutné v reštauráku. Navyše zaplatím viac, keďže som zároveň zákazníkom reštauračného vozňa. Mýlil som. Mimoriadne nepríjemný sprievodca, mi začal klasicky vysvetľovať, že všetko je moja chyba, že ja som si mal zistiť, že idem do povinne miestenkového vlaku, a že som si to mal kúpiť cez aplikáciu. Následne som mu vysvetlil presne to, čo mi spomínal právnik. Ako občan nie som povinný mať nejakú aplikáciu, čiže ide o čistú diskrimináciu cestujúceho. Rovnako bolo diskriminujúce už aj to, že som dostal v Martine dvojeurovú pokutu za to, že sa v Martine nedal na stanici kúpiť lístok, čo som taktiež nemal odkiaľ vedieť. Ale pokračujme. Dostal som teda prirážku 4€, teda dokopy to už máme 6€ za jednu cestu vlakom navyše. To ma už vyslovene rozčúlilo a spýtal som sa, ako je možné, že som dostal vlastne miestenku v sume 4€, teda vlastne z toho 1€ (0,81€ plus DPH 0.19€) miestenku, ktorá ale vlastne neexistuje, pretože nemala žiadne číslo a sankciu 3€ bez DPH. Zaplatil som teda za miesto, ktoré neexistuje. Keď som sa na to opýtal, bolo mi povedané, že on to tak dáva vždy, že to sa inak nedá. Čiže som teda… ešte raz… platil vlastne za miesto, ktoré neexistuje.

A kto za to má zodpovednosť? V prvom rade vedenie ZSSK, a v druhom rade angažovaný sprievodca, ktorý si „len plní svoju prácu.“
Po všetkých argumentoch ma mal nechať a nemal dávať žiadnu pokutu. Pretože ma o tom (povinnej miestenke) mal informovať jeho kolega, ktorý mi predával už prvý lístok s dvojeurovou sankciou, ďalej je faktom, že ak je v Žiline rozkopaná stanica, nemal by som ako stihnúť si kúpiť onú miestenku (tento fakt mal zohľadniť); po tretie, ja nie som povinný mať pomaly školenie z toho, ako dnes cestovať, používať nejaké nezmyselné aplikácie, a napokon po štvrté nie som už vôbec povinný mať telefón s internetom a s prístupom k účtu, ktorý keby mi ukradli, vybielia mi celý bankový účet. Sprievodca ma vysmial a upokojil, že nie som prvý.
Isteže nie som prvý. Ak niekto škodí tejto vláde, tak je to vedenie ZSSK, ktoré zaviedlo tieto pravidlá. Chcem preto upozorniť pána ministra Ráža, aby si urobil v tomto poriadky a začal riešiť tieto štrukturálne problémy. Dole pripájam aj dôkazový materiál. A ak už niekomu chcete dať pokutu, mali by ste zohľadniť situáciu v akej mu ju dávať. Vo vlaku s pokazenou klímou, ktorý prechádza rozbitou stanicou s cestujúcim, ktorý si nemal kde kúpiť cestovný lístok, lebo ste mu vy neumožnili možnosť si tento lístok na stanici kúpiť nemáte morálne a etické právo ho sankcionovať!
VRAJ V ČINE JE TOTALITA, ALE TAM ASPOŇ FUNGUJÚ VLAKY
Vaša korešpondentka, Lucia Hubinská, ktorá vidí fungujúce rýchlovlaky v Číne sa po prečítaní tohto článku bude musieť pousmiať. Liberálna demokracie je v totálnej kríze, a vidieť to na tom, že zlyhávajú elementárne funkcie štátu ako sú vlaky, nemocnice, infraštruktúra, školstvo, národná ekonomika atď.
DODATOK: PODOBNÝ PRÍKLAD DIGITALIZÁCIE PROTI ĽUĎOM PRI SAMOOBSLUŽNÝCH POKLADNIACH
Pokiaľ sa o tomto nebude písať, nič sa nezmení. Podotýkam, že to je podobný príklad ako samoobslužné pokladne. Aj tu ide technológia proti človeku. Tak ako cestujúci nie je povinný sám strácať čas kupovaním lístkov cez nejaké aplikácie, rovnako nie je zákazník v LIDL či TESCU povinný absolvovať pomaly pokladnícky kurz, aby si vôbec vedel sám zaplatiť tovar, ktorý si chce nakúpiť. Zákazník má byť obslúžený a nemá robiť prácu pokladníka. Posledne som bol svedkom situácie, keď na celý obchod bol jeden jediný pokladník. Ten okrem toho, že obsluhoval a potvrdzoval samoobslužné pokladne, musel ešte extra obsluhovať kupujúcich, ktorí chceli platiť hotovosťou, pretože už aj túto vec v rámci pokladní zrušili. Svet ide smerom dozadu a pokrok ide proti ľuďom. V istom zmysle sa ani nedá čudovať luddistom, asi boli vizionári. Stroje by mali slúžiť človeku, nie človek strojom.
Celá debata | RSS tejto debaty